piątek, 7 sierpnia 2015

#77 Jaguar XE


#77 Jaguar XE

Silnik: 2.0 P 240 KM
Wersja: R-Sport
Cena: 253 680 zł


Najnowszy Jaguar jest sedanem segmentu aut D. Ma długość ponad 4,6 m, czyli więcej od innych kompaktowych kombi.  XE, bo tak oznaczony został ten model, występuje w kilku wersjach wyposażenia, w tym w wersji R-Sport, czyli takiej, jaka jest w prezentowanym egzemplarzu oraz wersji XE S - bardziej sportowej. Nie da się ukryć, że ten model wygląda bardzo elegancko i dostojnie, a zarazem sportowo i drapieżnie. Wystarczy spojrzeć na kolor wnętrza i przeczytać jego nazwę w katalogu "Italian Racing Red". Można by było zażartować, że dodaje mocy. Mocy jednak nie dodaje, ale na pewno prezentuje się lepiej niż np. czarny. W dodatku świetnie kontrastuje się z czarnymi elementami, takimi jak 19-calowe aluminiowe felgi czy czarną atrapą chłodnicy. Ta wersja ma przeprojektowany zderzak na wersję R-Sport, który dodatkowo wpływa na sportowe zacięcie tego auta. Ale to nie wszystko. Z tyłu znalazły się dwie oddzielne końcówki układu wydechowego. Jeszcze szybkie spojrzenie na światła. Z przodu światła biksenonowe ze światłami do jazdy dziennej LED, które wyglądają groźnie, jak u jaguara. Z tyłu już prostsze, bardziej eleganckie lampy, które bardzo dobrze wkomponowane są w klapę bagażnika. Auto z zewnątrz wygląda po prostu zachwycająco, a jak jest w środku?


Wnętrze
Gdy otworzymy drzwi i zasiądziemy w sportowych, dobrze wyprofilowanych fotelach, które na dodatek mają elektryczną regulację w 12 kierunkach z pamięcią ustawień oraz funkcję ogrzewania, od razu poczujemy się jak w sportowym aucie. Siedzi się tu bardzo nisko, deska rozdzielcza sprawia, że czujemy się przez nią osaczeni. Kierownica, którą tutaj znajdziemy posiada manetki do zmiany biegów, jest regulowana elektrycznie, obszyta skórą, podgrzewana i wielofunkcyjna. Za nią znajduje się standardowo komplet zegarów, pomiędzy którymi umieszczono ekran komputera pokładowego. Część środkowa deski rozdzielczej łączy się z tunelem centralnym, co oddziela przednie fotele i jest w dodatku bardzo praktyczne. Nie zabrakło wygodnego podłokietnika czy uchwytów na kubki. Tradycyjny hamulec ręczny zastąpiono przyciskiem, a dźwignię zmiany biegów - pokrętłem. Nowoczesności dodaje 8-calowy ekran dotykowy systemu audio, a o dobrą jakość dźwięku dba system nagłośnienia Meridian (11 głośników). Dużą zaletą jest dach panoramiczny z elektrycznie zamykaną roletą. Przy dużych upałach świetnie się sprawdza dwustrefowa automatyczna klimatyzacja.
Z tyłu już tak kolorowo nie jest. Wysokie osoby będą miały mało miejsca nad głową, a właściwie nie będą miały tej przestrzeni wcale. Miejsca na nogi będzie wystarczająco pod warunkiem, że kierujący nie będzie zbytnio oddalał się od kierownicy. Minusem jest niedzielona kanapa w standardzie. Za dopłatą (tak jak w tym modelu) można mieć dzieloną kanapę. Dla pasażerów zagospodarowano podłokietnik z uchwytami na kubki oraz schowki. Oświetlenie wnętrza jest w technologi LED. Jaguar może pochwalić się także licznymi systemami wspomagającymi kierowcę. Mowa tu o chociażby systemie ostrzegającym kierowcę, gdy ten niespodziewanie opuści pas ruchu. XE w tej wersji ma bogate wyposażenie, oprócz wyżej wspomnianych elementów, na pokładzie znajdują się: podgrzewana przednia szyba, czujniki parkowania, kamera cofania, system nawigacji, wyświetlacz Head Up i tempomat. Nie wszystkie te elementy są wyposażeniem standardowym, za niektóre należy dopłacić, co też uczyniono konfigurując ten egzemplarz. Na koniec bagażnik.

Pojemność bagażnika - 455 l
Silnik/osiągi/spalanie:
Jaguar, którego mam okazję prezentować, posiada pod maską benzynowy "motor" o pojemności dwóch litrów i mocy maksymalnej 240 KM. Auto generuje 340 Nm momentu obrotowego przy 1750-4000 obr./min. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni. Cały układ napędowy sprawia, że sprint do "setki" tym Jaguarem wynosi 6,8 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Mimo sportowego zawieszenie, tym autem można podróżować bardzo komfortowo, silnik nie jest zbyt głośny, a auto jest bardzo dobrze wyciszone. Skrzynia biegów utrzymuje podczas jazdy niskie obroty silnika, chyba, że dodamy mocniej gazu, wtedy auto reaguje błyskawicznie i zaczyna mocno przyspieszać. Kierujący ma do dyspozycji system Jaguar Drive Control, który pozwala zmieniać tryby pomiędzy Eco, Dynamic, Winter i Normal. Średnie wartości spalania utrzymują się na poziomie 10 l/100 km. Mogłoby być lepiej, ale nie jest tragicznie, przecież chyba nie kupuje się Jaguara by być mistrzem eco-drivingu?

Gama silników:

Benzyna:
  • 2.0 P 200 KM
  • 2.0 P 240 KM
  • 3.0 V6 P 340 KM

Diesel:

  • 2.0 D 163 KM
  • 2.0 D 180 KM



Dane techniczne:
Silnik spalinowy - typ/cylindry - t.benz./R4
Pojemność skokowa (cm3) - 1999
Moc maksymalna (KM/obr./min) - 240/5500
Maks. moment obr.(Nm/obr./min)- 340/1750-4000
Prędkość maksymalna (km/h) - 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - 6,8
Skrzynia biegów -  aut.8
Napęd - na tył
Hamulce przód/tył - tw./t.
średnica zawracania (m) - 11,66
Dł./szer./wys. (mm) -  4672/1850/1416
Rozstaw osi (mm) - 2835
Masa własna (kg) - 1530
Dopuszczalna masa całkowita (kg) - 2110
Liczba miejsc - 5
Pojemność bagażnika (l) - 455
Opony testowanego auta - 225/40 R 19
Poj. zb. paliwa (l) - 63
Emisja CO2 (g/km) - 179
Spal. miasto/trasa/śr. (l/100 km) - 10,2/6,0/7,5





Podsumowanie
Jaguar XE sprawił, że konkurencja, do której należą Audi A4, Mercedes-Benz klasy C czy BMW Serii 3, może obawiać się groźnego angielskiego rywala. Każde z tych aut zapewnia komfort, posiada bogate wyposażenie i ma mocny silnik pod maską. Które auto wybrać? Na to pytanie nie odpowiem, jednak dodam, że Jaguarem podróżuje się naprawdę przyjemnie. Minusem może być niezbyt bogate wyposażenie standardowe. Na szczęście ten model został nieźle doposażony i można porównywać go z konkurencją. Warto zapoznać się z tym, co oferuje Jaguar i wziąć pod uwagę przy wyborze auta z tego segmentu. 


Tekst - Łódzkie Salony Samochodowe
Zdjęcia - Jaguar Land Rover Łódź

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz