piątek, 21 lutego 2020

#153 Peugeot 208

#153 Peugeot 208

Silnik: 1.2 PureTech 130 KM
Wersja: GT Line
Skrzynia biegów: 8-biegowa, aut.
Cena: 106 700 zł



Najlepszy samochód segmentu B?
Nowy Peugeot 208 reprezentuje nową epokę aut segmentu B. Jedynym sensownym konkurentem może być nowe Renault Clio. Nawet nowy Opel Corsa nie reprezentuje tego samego poziomu co powyższe auta. Segment ten charakteryzuje wzorowe wykończenie wnętrza (nie ma tu miejsca na twarde plastiki), niezwykła nowoczesność i bogate wyposażenie. W skrócie są to auta, które prowadzą się jak kompakty, w których nie ma mowy o kompromisach i są dopracowane do perfekcji. Peugeot 208 jest dużo lepiej wykończonym i wyposażonym samochodem niż auto marki premium - Audi A1. Po pierwszej przygodzie z nowym 208, napisałem, że jest to moim zdaniem najlepszy samochód segmentu B i dzisiaj, po dłuższym teście, mogę to potwierdzić. Ten samochód jest rewelacyjny, to pomniejszone 508. 


Co zachwyca?
Pomińmy wygląd zewnętrzny. Skupmy się od razu na wnętrzu. Zasiadamy za małą kierownicą (to akurat już znamy) i naszym oczom ukazują się cyfrowe zegary 3D. Bajer! Czy tego oczekuję od auta? Raczej nie, ale wygląda to niesamowicie fajnie. Ekran dotykowy jest większy niż w poprzedniej generacji i umieszczony jest wysoko, w zasięgu wzroku. Doceniam specjalną półkę z ładowarką indukcyjną, która jest wykończona gumą. Widać, że wnętrze jest zaprojektowane z pomysłem. Oświetlenie ambientowe z możliwością wyboru koloru uprzyjemnia podróż. Bajka, kolejny bajer, który podnosi prestiż 208. Lista wyposażenia tego samochodu, to jest coś, czym należy się chwalić. Aktywny tempomat, wirtualne zegary, automatyczna klima, podgrzewane fotele, LED-y, keyless i system utrzymanie na pasie ruchu - to wszystko znajdziemy na pokładzie testowanego egzemplarza. 
Muszę dodać, że nagłośnienie w 208 zapewnia dobre doznania akustyczne. 



Co pod maską?
Testowany Peugeot 208 wyposażono w najmocniejszą benzynę - 1.2 PureTech 130 KM. Auto napędza przednie koła, korzystając z 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Do "setki" auto przyspiesza w zaledwie 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 208 km/h. 


Wrażenia z jazdy
Zacznijmy od tego, że 130 KM w aucie segmentu B to bardzo dużo. Osiągi tego auta mogą to potwierdzić. Prędkość maksymalna ponad 200 km/h w miejskim aucie? Tak, to jest szokujące, ale 208 można jechać autostradą z nieprzepisową prędkością i nie odczujemy zmęczenia czy dyskomfortu. Zaryzykuję stwierdzeniem, że Peugeot 208 prowadzi się niemal identycznie jak 508. Słowo. Ok, może będzie minimalnie gorzej wyciszone. 
Trzymanie się drogi tego malucha i precyzja pokonywania zakrętów może być wzorem do naśladowania dla większych i droższych aut. Zawieszenie jest lekko twarde, ale zalety takiej konstrukcji wymieniłem przed chwilą - fantastyczne prowadzenie. Na nierównościach duże felgi z niskim profilem opon nie pomagają i zdecydowanie czujemy, po czym aktualnie jedziemy. 
Układ kierowniczy jest charakterystyczny dla aut z grupy PSA, jest raczej mało bezpośredni, ale mała kierownica do tego modelu pasuje idealnie. Szkoda, że trochę zasłania mi dolną część zegarów. 
Silnik jest bardzo żwawy, dynamiczny, chętnie przyspiesza i czuć, że to coś więcej niż zwykłe miejskie auto. Skrzynia biegów wzorowo współpracuje z tym silnikiem. W ogóle jest to tak charakterystyczna przekładnia, że nieważne, jaki model z grupy PSA weźmiemy i będzie miał w specyfikacji wpisane "EAT8" będzie dawał podobne odczucia z jazdy. Stąd podobieństwo do 508. Niestety albo stety, ale wszystkie te modele jeżdżą już bardzo podobnie. Na szczęście wszystkie jeżdżą bardzo dobrze. 
Co istotne, mamy do wyboru 3 tryby jazdy: Eco, Normal i Sport. Polecam ten ostatni, dodaje trochę koni i dzięki temu auto jest bardziej hot. 
Jestem fanem tego modelu i wiem, że wrażenia z jazdy są absolutnie na najwyższym poziomie, auto zdecydowanie sprawia, że na twarzy mamy uśmiech i pozwala cieszyć się autem, a to kocham w motoryzacji najbardziej. 



Wady Peugeot 208
Peugeot 208 mimo, że jest w moim rankingu najlepszym autem segmentu B, to nie jest pozbawione wad. Pierwszą i największą wadą jest cena. Ponad 100 000 zł za auto mające 4 metry długości? Zdecydowanie za dużo, nawet jak za najbogatszą wersję. Tutaj Clio proponuje znacznie rozsądniejszą cenę. 
Drugą wadą jest ilość miejsca z tyłu, a właściwie jego brak. Sam za sobą nie mam szans usiąść. Miejsca nad głową nawet trochę jest, ale na nogi niestety już nie. Jednak czy właściciele aut miejskich serio wożą z tyłu dorosłe osoby?
Trzecia wada dotyczy zużycia paliwa. Jest ono zdecydowanie za duże. 


Zużycie paliwa
Podczas mojej jazdy auto spalało średnio 9,6 l/100 km. Nie jest to dobry wynik. Na usprawiedliwienie napiszę, że jeździłem głównie w trybie Sport i często korzystałem z pełnej mocy auta. Z drugiej strony zaliczyłem również dłuższą trasę podczas której auto powinno palić mniej (8,5 l/100 km). Nie jest to oszczędny silnik. 



OCENA PUNKTOWA:

NADWOZIE:
Przestronność - 4/5
Pozycja za kierownicą - 5/5
Ergonomia - 5/5
Jakość wykończenia - 5/5

JAZDA:
Silnik - 5/5
Skrzynia biegów - 5/5
Układ kierowniczy - 5/5
Zawieszenie - 5/5
Wyciszenie - 5/5
Zużycie paliwa - 2/5

ŁĄCZNIE: 46/50, 92%

Podsumowanie
Peugeot produkuje przepiękne samochody. Są zupełnie inne niż cała reszta aut. Mają swój francuski charakter. Peugeot 208 okazało się dopracowanym do perfekcji miejskim autem. Jest bardzo drogie, ale wiemy, za co płacimy. 208 strasznie mi się podoba, a jeszcze bardziej podoba mi się, jak się prowadzi i ile frajdy z jazdy daje. Gorąco polecam, bo to fajne auto.


Za udostępnienie samochodu do testu dziękuję Autoryzowanemu Dealerowi Peugeot AT Garage w Łodzi. 

Śledź mnie na Facebooku:

1 komentarz: