piątek, 28 sierpnia 2015

#80 Audi RS 5 Coupe


#80 Audi RS 5 Coupe 

Silnik: 4.2 FSI 450 KM
Cena: 529 410 zł


Audi A5 występuje w nadwoziu Sportback, Cabrio i Coupe. Tak jak w przypadku innych modeli Audi, posiada wersje S5 i RS 5. Prezentowany model to ta najmocniejsza, najbardziej sportowa A5, czyli RS 5 Coupe. Auto niewątpliwie stworzone jest do szybkiej jazdy, tu liczy się tylko silnik, osiągi i radość z jazdy. Na początek standardowo odnajdę "RS-a" w wyglądzie. Grill składający się z "plastrów miodu" otoczony jest ramką w kolorze matowego aluminium. Podobne listwy są dookoła szyb. Auto osadzono na dużych, 20-calowych felgach ze stopu metali lekkich. Z przodu światła są ksenonowe, z tyłu zaś występują LED-y. Tylny spojler wysuwa się automatycznie przy prędkości 120 km/h. Sportowego charakteru dodają także dwie owalne końcówki układu wydechowego. Auto pokryto szarym perłowym lakierem "Daytona".


Wnętrze typowo sportowe...

We wnętrzu RS 5 czujemy się osaczeni przez całą konsolę. Nie znaczy to, że nie ma miejsca i jest ciasno (takie przymiotniki idealnie opisują tylną kanapę). Z przodu kierowca może czuć się pewnie, wszystko ma w zasięgu ręki. Więcej światła wpada za sprawą panoramicznego dachu z elektryczną regulacją. Kierownica jest pokryta skórą, spłaszczona u dołu, wielofunkcyjna i posiada łopatki do zmiany biegów. Oczywiście posiada emblemat "RS 5" jakby kierowca zapomniał, że ma auto z charakterem. Trochę szkoda, że regulacja kierownicy nie jest elektryczna, w tej cenie auta można wymagać takich udogodnień. Tak czy tak, reguluje się ją w dwóch płaszczyznach. Zegary są czytelne, nie zapomniano podpisać je nazwą modelu. Zestaw zegarów przechodzi płynnie w panel ekranu systemu MMI Navigation Plus. Ekran nie jest dotykowy, jednak obsługa jest prosta za pomocą joysticku w konsoli centralnej, a system nagłośnienia jest na najwyższym poziomie (Bang & Olufsen). Poniżej umieszczono panel klimatyzacji automatycznej trzystrefowej (kierowca, pasażer i zakupy na tylnej kanapie). Z przodu i z tyłu są podłokietniki (z przodu się na pewno przydadzą, a z tyłu?). Aluminiowe nakładki na pedały i drążek dźwigni zmiany biegów dodatkowo zmuszają kierowcę do szybkiej jazdy. To co mnie zaskoczyło, to dokupionych parę "gadżetów" do bagażnika. Mam tu na myśli: siatkę mocującą bagaż, gniazdo 12 V, siatka po prawej stronie oraz 2 haczyki. W jakim celu? To nie Skoda, tu nie potrzeba rozwiązań typu "Simply Clever". Dobrze, że nie dokupiono bagażnika na dach czy uchwytu na rowery. Nie brakuje tu systemów poprawiających bezpieczeństwo czy nowinek technologicznych. Wymienię tylko kilka z nich: aktywny tempomat, asystent świateł drogowych, Audi parking system advanced i Audi side assist. 

Kubełkowe fotele doskonale dopasowują się do ciała
Gdy wsiądziemy do wnętrza RS 5 poczujemy się niezwykle bezpiecznie, jakbyśmy siedzieli w klatce bezpieczeństwa. Mimo, że jest to nadwozie Coupe, nie brakuje miejsca nad głową u wysokich osób, co mnie pozytywnie zaskoczyło. Ich wygląd to nie wszystko, trzeba to poczuć, poczuć jak fotel każdą swoją częścią idealnie dopasowuje się do sylwetki. To za sprawą regulacji w wielu płaszczyznach. Część reguluje się ręcznie, a część automatycznie. Ręcznie reguluje się odległość od kierownicy, wysokość i oparcie. Może i brakuje tu pełnej elektroniki, ale uwierzcie, że to w niczym nie przeszkadza, a jest prostsze w obsłudze, bo nie ma zbyt wielu przycisków koło siebie. Jedyne co bym zmienił, to regulację odległości od kierownicy na elektryczną. Nie chodzi to zbyt lekko, trzeba bardzo mocno podnieść dźwignię do góry, bo inaczej występują "zgrzyty". Dodam, że fotele są podgrzewane. Jak napisałem wyżej, przestrzeni dla kierowcy i pasażera obok nie brakuje. Koszmar zaczyna się, gdy musimy przewieźć 4 osoby.    

4 osoby i RS 5 Coupe to nie jest dobre połączenie
Postanowiłem sprawdzić, czy jest tak źle, jak wygląda z zewnątrz i czy rzeczywiście nie zmieszczą się 2 osoby z tyłu. Odsunąłem fotel, wcisnąłem się do tyłu, martwiąc się, czy wyjdę stąd sam, czy ktoś będzie mnie musiał wyciągać. Siedzę! Nad głową miejsca nie ma zbyt dużo, ale lekko pochylonym i siedzącym w poprzek dałbym radę kawałek się przejechać. Problem jest inny - przy odsuniętym na maksa do przodu fotelu, ledwo mieszczą się nogi. Co by było jakby ktoś z przodu usiadł? Po co tylna kanapa jest podgrzewana? Żeby mieć ciepłe bułki, które kupiliśmy na śniadanie? To jest auto tylko 2-osobowe, a tylna kanapa służy wyłącznie za część bagażową. Gdy ustawiłem fotel pod siebie i zająłem w nim miejsce, to przerwa między kanapą a fotelem wynosiła kilka centymetrów. Nie jest to jakiś straszny minus, to jest auto sportowe, gdzie przeważnie nie ma z tyłu miejsca. Tak czy tak, z tyłu nie przewoźcie osób, bo może to się źle skończyć. Jeżeli chcecie się gimnastykować np. w przerwie podczas długiej trasy, to można próbować się tam dostać.

Wolnossące V8 o mocy 450 KM
Audi RS 5 Coupe pod maską ma 4,2-litrowy silnik o mocy 450 KM. Ogromna jednostka generuje 430 Nm momentu obrotowego przy 4000-6000 obr./min. Jest tu napęd na 4 koła quattro oraz 7-stopniowy S-tronic z manetkami do zmiany biegów za kierownicą. Do setki auto przyspiesza w 4,5 sekundy, co jest wynikiem co najmniej bardzo dobrym. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h, jednak za dopłatą można mieć nawet 280 km/h, co też uczyniono. Jeszcze spalanie - 10,6 l/100 km to wartość katalogowa, jaką podaje producent. Myślę, że nie uda Wam się takiej osiągnąć, a jeżeli uda, to znaczy, że nie do końca wiecie do czego służy ta maszyna. 


Dane techniczne:
Silnik spalinowy - typ/cylindry - benz./V8
Liczba cylindrów/zaworów - 8/32
Ustawienie silnika - wzdłużnie, z przodu
Pojemność skokowa (cm3) - 4168
Moc maksymalna (KM/obr./min) - 450/8250
Maks. moment obr.(Nm/obr./min) - 430/4000-6000
Prędkość maksymalna (km/h) - 280
Skrzynia biegów/napęd -  aut.7/4x4
Dł./szer./wys. (mm) -  4649/1860/1366
Rozstaw osi (mm) - 2751
Masa własna/ładowność (kg) - 1790/500
Pojemność bagażnika (l) - 455-829
Opony testowanego auta - 275/30 R 20
Poj. zb. paliwa (l) - 64
Emisja CO2 (g/km) - 249
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - 4,5
Spalanie śr. (l/100 km) - 10,6


Podsumowanie
Audi w swojej rodzinie ma wiele modeli sportowych, wśród nich jest RS 5 Coupe, któremu ciężko jest coś zarzucić. To, że z tyłu nie zmieści się praktycznie nawet dziecko (ze względu na brak miejsca na nogi), to nie jest wada. Za to bagażnik ma przyzwoitą pojemność. Nie, nie mam tu na myśli pomysłu przewożenia pasażerów w bagażniku. Osiągi są bardzo dobre, a jako największe atuty auta można uznać: sportowe fotele, przyzwoite wyposażenie i przede wszystkim silnik. Minus, który niewątpliwie jest, to cena auta. Tak skonfigurowany egzemplarz kosztuje 529 410 zł. Jest to bardzo dużo, ale chyba nikt nie spodziewał się niższej ceny od Audi?

Tekst: Łódzkie Salony Samochodowe
Zdjęcia: Audi Grupa Krotoski-Cichy

Zobacz także:
#54 Audi S5 Coupe
#69 Audi RS 4 Avant

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz