#128 Fiat Tipo
Silnik: 1.4 T-Jet 120 KM
Wersja: Lounge
Skrzynia biegów: 6-biegowa, man.
Po blisko 2 latach ponownie wsiadłem do Tipo...
W 2017 roku miałem okazję testować identyczny samochód w nadwoziu hatchback i kombi (kliknij tutaj - #82 Fiat Tipo). Nie ma sensu pisać drugi raz tego samego, dlatego oprócz oceny punktowej, ocenię tamten test i zobaczę z czym się zgadzam, a z czym już nie. Testując Tipo dwa lata temu miałem znacznie mniejsze doświadczenie niż dzisiaj, więc jest duża szansa, że nie do końca sprawiedliwie oceniłem Fiata.
Z czym się dzisiaj nie zgadzam?
"Silnik współpracuje z precyzyjną 6-biegową skrzynią biegów. Do jej działania nie można się doczepić [...]"
Dzisiaj mam minimalne zastrzeżenie. Drążek skrzyni biegów jest przesunięty lekko w lewo, przez pierwsze kilometry nie byłem w stanie powiedzieć, który bieg wrzucałem. Później już się przyzwyczaiłem. Tym się nie przejmujcie.
"Co do samej jednostki napędowej - jest bardzo żwawa, mocy jej nie brakuje, auto lubi się wkręcać na wysokie obroty [...]"
Dzisiaj napisałbym po prostu "żwawa". Mocy nie brakuje pod warunkiem wkręcenia silnika na odpowiednie obroty, czego wymaga ta jednostka. Podtrzymuję, że jest to dynamiczny silnik. Swoją drogą, ciekawe jak jeździ 1.4 95 KM.
"Jeżeli chodzi o spalanie, to średnia wartość wynosi 6,0 l/100 km."
Na pewno podałem dane producenta, być może wtedy nie sprawdziłem swojego spalania - nie pamiętam. Jest to bzdura. Producent w cyklu miejskim po wprowadzeniu nowych norm, przyznaje się do wyniku 8,9 l/100 km. Ja uzyskałem 9,6 l/100 km, jeżdżąc głównie po mieście i to raczej spokojnie. To chyba największe rozczarowanie, jeśli chodzi o Tipo.
"Na koniec parę słów o układzie kierowniczym, żyje on własnym życiem, ale wiecie, co? To nie przeszkadza. Wystarczy się przyzwyczaić."
Nie zaobserwowałem niczego niepokojącego, jeśli chodzi o układ kierowniczy. Jest ok. Polecam włączyć tryb City, wtedy kierownica chodzi leciutko, z wyłączoną funkcją jest trochę zbyt oporna.
"Jest to takie auto, że gdy wysiądziecie z niego, to macie ochotę wsiąść jeszcze raz i znowu się przejechać."
To były czasy... dzisiaj mam tak samo, ale z Porsche. Kocham jeździć każdym autem, ale Tipo nie robi już na mnie takiego wrażenia.
Jak zmieniła się cena?
"Ceny nowego Fiata Tipo rozpoczynają się od 43 900 zł w wersji sedan, a w wersji hatchback od 49 900 zł."
Dzisiaj cennik rozpoczyna sedan z ceną 44 000 zł, a hatchback kosztuje minimum 52 000 zł. Przez 2 lata auto lekko zdrożało.
Wykrakałem! :)
"Zaprzyjaźniłem się z tym samochodem, mam nadzieję, że jeszcze nie raz będę miał okazję się nim przejechać."
I się spełniło!
Ogólne odczucia z jazdy.
Tipo jest tanim kompaktem i oferuje bardzo fajną stylistykę, całkiem przestronną kabinę, wnętrze z niektórymi miękkimi materiałami i wystarczająco dynamiczny silnik. O dynamice pisałem już wyżej, ale jeszcze warto wspomnieć o zawieszeniu. Mam mieszane uczucie. Z jednej strony, Tipo średnio tłumi nierówności i trochę twardo. Z drugiej strony, gdy zabrałem Fiata na trasę, gdzie sprawdzam zawieszenia większości testówek, okazało się, że jest całkiem nieźle. Na pewno auto stara się cicho pokonywać przeszkody. Tutaj Tipo mnie zaskoczyło.
Drobiazg, który irytuje... albo śmieszy!
Gdy spojrzymy na kierownicę nie widzimy przycisków do zmiany stacji radiowych oraz do regulacji głośności. Jeździłem już Fiatem, więc wiem, że przyciski umieszczone są pod spodem (tam, gdzie zazwyczaj łopatki). Problem jest taki, że nie mogłem przyzwyczaić się i zapamiętać po której stronie umieszczono przyciski do jakiej funkcji. Wyobraźcie sobie, że leci w radiu Wasza ulubiona piosenka, chcecie zrobić głośniej i nagle słyszycie wiadomości dnia.
OCENA PUNKTOWA:
NADWOZIE:
Przestronność - 4/5
Pozycja za kierownicą - 4/5
Ergonomia - 4/5
Jakość wykończenia - 3/5
JAZDA:
Silnik - 3/5
Skrzynia biegów - 4/5
Układ kierowniczy - 4/5
Zawieszenie - 3/5
Wyciszenie - 4/5
Zużycie paliwa - 2/5
ŁĄCZNIE: 35/50, 70%
Podsumowanie
Dzisiaj spojrzałem nie tylko krytycznie na auto, ale też na własny test sprzed 2 lat. Z większością się zgadzam, zwłaszcza w kwestiach wyglądu, polityki cenowej czy celu wprowadzenia auta na rynek, ale są punkty na które dzisiaj patrzę nieco inaczej. Samochód ma ogromną zaletę w postaci ceny, to jest naprawdę tani kompakt, a przy tym jest ładny i przyzwoicie wykonany. Czy aby nie tak wygląda recepta na sukces? Myślę, że tak i klienci, którzy bardzo chętnie wybierają właśnie Tipo też tak uważają. To jest jedno z lepiej sprzedających się aut.
Podsumowanie
Dzisiaj spojrzałem nie tylko krytycznie na auto, ale też na własny test sprzed 2 lat. Z większością się zgadzam, zwłaszcza w kwestiach wyglądu, polityki cenowej czy celu wprowadzenia auta na rynek, ale są punkty na które dzisiaj patrzę nieco inaczej. Samochód ma ogromną zaletę w postaci ceny, to jest naprawdę tani kompakt, a przy tym jest ładny i przyzwoicie wykonany. Czy aby nie tak wygląda recepta na sukces? Myślę, że tak i klienci, którzy bardzo chętnie wybierają właśnie Tipo też tak uważają. To jest jedno z lepiej sprzedających się aut.
Dziękuję za użyczenie samochodu do testu dilerowi Fiat Automobile Torino w Łodzi.
Śledź mnie na Facebooku:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz