piątek, 24 kwietnia 2015

#62 Kia Sorento


#62 Kia Sorento

Silnik: 2,0 CRDi 185 KM
Wersja: L
Cena: 160 400 zł

Nowa Kia Sorento jest bardziej nowoczesna i po prostu ładniejsza...
Na początek historia modelu. Pierwsza generacja Sorento została zaprezentowana w 2003 roku, a produkcja trwała do 2009 roku. Model się cieszył ogromnym zainteresowaniem. Okazało się, że zapotrzebowanie na duże SUV-y jest ogromne. Skoro pierwsza generacja dobrze się sprzedawała, to w 2009 roku Kia na rynek wprowadziła drugą generację Sorento. Wyglądała dużo lepiej i nawiązywała wyglądem do innych modeli tej koreańskiej marki. W 2014 roku zaprezentowano najnowszą, obecną generację auta. Trzeba przyznać, że Kia wygląda bardzo nowocześnie, ciekawie i przykuwa uwagę. Przód jest wręcz piękny. To co rzuca się w oczy to duży, masywny grill ze znaczkiem "Kia" oraz reflektory ksenonowe, które się z nim łączą. Trochę przypomina mi to najnowsze modele BMW, gdzie lampy połączone są z "nerkami", zwłaszcza BMW X5. Jest to jak najbardziej pozytywne skojarzenie. Reflektory przeciwmgielne mają unikatowy  kształt oraz funkcję statycznego doświetlania zakrętów. Przód został zaprojektowany wzorowo, a tył?
Mam wrażenie, że projektanci doszli do wniosku, że zaprojektowali fajny przód, to z tyłu coś tam się poprawi i będzie koniec roboty. Nie jest jakiś brzydki, ale gdy spojrzymy na przód i się nim zachwycimy, to gdy przejdziemy do tyłu - od razu się rozczarujemy. Klapa bagażnika jest nowoczesna, uroku dodają ledowe światła. Linia nadwozia jest dynamiczna, a samochód osadzono na dużych, 18-calowych aluminiowych felgach. Elegancji dodają srebrne relingi dachowe, dolne osłony zderzaka oraz chromowane obwódki szyb bocznych. Prezentowany egzemplarz pokryty jest  czarnym, perłowym lakierem.

Przestronne i przyzwoicie wyposażone wnętrze to tylko niektóre cechy Sorento...
Kia Sorento również w środku prezentuje się przyzwoicie. 7-miejscowe wnętrze jest niezwykle przestronne i bogato wyposażone. Trzeba wspomnieć, że nie jest to najbogatsza wersja wyposażenia (wersje: M, L, XL). Kolorystyka wnętrza jest czarna i występują w nim wstawki w kolorze fortepianowym. We wnętrzu można znaleźć różnego rodzaju elementy aluminiowe np. nakładki na pedały czy klamki. Ciekawostką tutaj jest owal podszybia, który przechodzi w tapicerkę drzwi, co tworzy spójną całość. Tapicerka jest skórzana, fotele są regulowane elektrycznie w 8 kierunkach oraz podgrzewane. Kolumna kierownicza regulowana jest w dwóch płaszczyznach. Kierownica jest trójramienna, obszyta skórą, wielofunkcyjna i podgrzewana. 
Po środku deski rozdzielczej umieszczono duży, 7-calowy dotykowy ekran LCD systemu multimedialnego KiaNaviSystem. Obejmuje obsługę nawigacji, radia oraz systemu Bluetooth. Wyświetlany jest również widok z kamery cofania i ustawienia systemowe auta. Pod ekranem znajduje się panel dwustrefowej klimatyzacji automatycznej z nawiewami dla pasażerów 2 i 3-rzędu foteli. Obsługa jest intuicyjna i wszystkie przełączniki umieszczono w zasięgu ręki. Tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego zastąpił elektryczny z funkcją Auto Hold. Pomiędzy fotelami z przodu jest podłokietnik oraz uchwyty na kubki. W podsufitce ulokowano schowek na okulary. Z tyłu przestrzeni jest sporo, a pasażerowie drugiego rzędu siedzeń do dyspozycji mają kratki nawiewu, kieszenie w oparciach przednich foteli oraz podłokietnik z uchwytami na kubki. Drugi rząd foteli dzielony jest w proporcjach 40:20:40, a trzeci w proporcjach 50:50. Pojemność bagażnika, w przypadku gdy rozłożone są trzy rzędy siedzeń, wynosi 142 litry. Gdy złożony będzie trzeci rząd pojemność ta wzrośnie do 605 litrów. W bagażniku są haczyki do mocowania siatki oraz oświetlenie przestrzeni ładunkowej. 


Dane techniczne:
Silnik spalinowy - typ/cylindry - t.diesel/R4
Ustawienie silnika - poprzecznie, z przodu
Pojemność skokowa (cm3) - 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) - 185/4000
Maks. moment obr.(Nm/obr./min)- 402/1750-2750
Prędkość maksymalna (km/h) - 200
Skrzynia biegów/napęd -  aut.6/4WD
Zawieszenie (przód) - kolumny McPhersona
Zawieszenie (tył) - wielowahaczowe
Dł./szer./wys. (mm) -  4780/1890/1690
Rozstaw osi (mm) - 2780
Masa własna/ładowność (kg) - 1873/747
Pojemność bagażnika (l) - 142-1662
Opony testowanego auta - 235/60 R 18
Minimalny promień skrętu (m) -  5,54
Prześwit (mm) - 185
Kąt natarcia/zejścia/rampowy (st) - 16,9/21/18
Poj. zb. paliwa (l)/emisja CO2 (g/km) -  71/177
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - 10,4
Spal. miasto/trasa/śr. (l/100 km) - 8,1/6,0/6,7
Gwarancja - 7 lat/150 000 km


Jak Sorento to tylko z silnikiem diesla...
Dlaczego? Ponieważ producent nie oferuje żadnego silnika benzynowego w gamie. Daje za to wybór pomiędzy pojemnością 2.0 i 2.2 oraz mocą 185 KM albo 200 KM. Słabszy silnik sprzężony jest z automatyczną skrzynią biegów, a mocniejszy do wyboru albo z automatem, albo z 6-biegowym manualem. Oba silniki charakteryzuje wysoki moment obrotowy dostępny już przy niskich obrotach. Pod maską prezentowanego egzemplarza pracuje słabsza, 185 KM wysokoprężna jednostka, która generuje 402 Nm przy 1750-2750 obr./min. Napęd przenoszony jest na 4 koła poprzez 6-biegową automatyczną przekładnię. Osiągi, jak na auto o masie prawie dwóch ton, wypadają dobrze. Do "setki" auto rozpędza się w 10,4 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Na koniec średnie zużycie paliwa. Wynosi ono 7 l/100 km. Jeżeli weźmiemy pod uwagę gabaryty auta i spory silnik, to nie jest źle. Plusem jest spory bak paliwa - 71 l.


Ceny od 144 900 zł
Podsumowanie: 
Konkurencja Kii Sorento, a więc Hyundai Santa Fe i Mitsubishi Outlander, mają się czego bać. Sorento przekonuje wyglądem, komfortowym i dobrze wyposażonym wnętrzem oraz mocnymi silnikami diesla. Minusem jest brak benzyniaków w gamie. Co prawda w przypadku Santa Fe sytuacja wygląda identycznie, to w przypadku Outlandera - znajdziemy taki silnik. Na koniec ceny. Porównam je do pokrewnego Hyundaia Santa Fe (post #48). Cenniki Kii Sorento rozpoczynają się od kwoty 144 900 zł. Hyundai wypada dużo gorzej. Za 3000 zł więcej oferuje bazową wersję z silnikiem o 35 KM słabszym i z manualną skrzynią biegów. Kia Sorento wygrywa więc pod tym względem z Hyundaiem.

Samochód dostępny jest w Autoryzowanym Salonie Kia Marvel w Łodzi, któremu dziękuje za udostępnienie zdjęć do publikacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz