piątek, 2 czerwca 2017

#82 Fiat Tipo


#82 Fiat Tipo

Silnik: 1.4 T-Jet 120 KM
Wersja: Lounge



Znacie Fiata Tipo? Pewnie, że znacie. Kto nie zna? Tipo było produkowane w latach 1988-1995. Było to bardzo udane auto jak na tamte czasy. Ale chwila... przecież ja nie testuję aut używanych, po co więc bezsensowna "gadka" o autach, które dzisiaj ze względu na swój wiek są rzadko spotykane na ulicach, a częściej są trzymane w garażach pod kocami i wyprowadzane w niedzielę do kościoła? Koncern Fiata pomyślał "hmm... jakiś nowy kompakt by się przydał w gamie, na to Bravo to już patrzeć nie mogę. Wiem... zróbmy sedana", po czym dodał "i hatchback'a, i kombi też zróbcie". Najpierw zaprojektowano Tipo w sedanie, a na podstawie sedana skonstruowano nadwozie hatchback i kombi. Rzadko się zdarza taka kolejność. Zazwyczaj do hatchback'a dokłada się kufer z tyłu i mówi, że to sedan. Pomysł z Tipo był bardzo dobrym pomysłem. Nie ukrywajmy, Fiat wprowadził do sprzedaży naprawdę atrakcyjny produkt. Kompakt, który jest wygodny, praktyczny i co najważniejsze tani. Gdy auto tylko pojawiło się w salonach, klienci zaczęli się na nie rzucać i wyrywać je sobie z rąk. Było tak duże zainteresowanie, że w salonach były pustki, a na auto zamówione do produkcji czekało się wiele miesięcy.


Parę słów o wyglądzie
Jest to udany pod względem wizualnym kompakt, chromowane klamki i listwy szyb dodają mu elegancji, a  17-calowe aluminiowe felgi i przyciemniane tylne szyby dodają mu sportowego charakteru. Auto ma ciekawą bryłę i wygląda po prostu przyjemnie. Przypomnijcie sobie Fiata Bravo... prawda, że Tipo wygląda o niebo lepiej? Tanie auto, wcale nie musi być brzydkie. Fiacie... gratuluję, zrobiłeś dobrą robotę. Oby tak dalej!


Wnętrze
Środek Fiata Tipo jest poprawny, tak bym to określił. Nie ma fajerwerków, ale nie jest też tak surowe jak w Dacii. Fotele są niezbyt wygodne, plus za możliwość regulacji wysokości i za podłokietnik, który jest pomiędzy fotelami. Skórzana, wielofunkcyjna kierownica jest ładnie zaprojektowana. Zegary umieszczone za nią są czytelne. Prezentowany model w topowej wersji Lounge ma bogate wyposażenie. Mamy na pokładzie m. in.: elektrycznie sterowane szyby tylne, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, tempomat i 5'' ekran dotykowy systemu audio. Na nim się skupię. Mimo małej przekątnej, ekran wygląda bardzo dobrze. Dodano do niego dwa pokrętła, dzięki czemu obsługa jest dużo prostsza. Samo jego umieszczenie przypomina to z modeli Mercedesa albo Mazdy. Cóż, taka moda najwyraźniej panuje. Oczywiście we wnętrzu jest wiele czarnych, twardych plastików, ale nie oszukujmy się, trzeba mieć na uwadze niższą, niż proponuje konkurencja, cenę. Ważne natomiast jest to, że wszystkie elementy są dobrze spasowane i nic nie wydaje nieprzyjemnych dźwięków.

Jak jeździ nowe Tipo?
Bałem się, że gdy się przejadę nowym Tipo czar pryśnie, że auto będzie tylko fajne z wyglądu i z ceny, a jazda okaże się koszmarem. Nic bardziej mylnego. Auto jeździ naprawdę fantastycznie. Testowy model ma pod maską turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 T-Jet 120 KM. Silnik współpracuje z precyzyjną 6-biegową skrzynią biegów. Do jej działania nie można się doczepić, natomiast do drążka można, a nawet trzeba. Gałka jest za duża, a guzik umieszczony niżej jest zbędny, parę razy go odpiąłem podczas jazdy. Co do samej jednostki napędowej - jest bardzo żwawa, mocy jej nie brakuje, auto lubi się wkręcać na wysokie obroty i wtedy nawet wskaźnik optymalnego biegu, nie ma odwagi nam powiedzieć "wrzuć wyższy bieg". Auto dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 215 Nm przy 2500 obr./min. Osiągi? Auto do setki przyspiesza w 9,6 sekundy. Super wynik. Jeżeli chodzi o spalanie, to średnia wartość wynosi 6,0 l/100 km. Na koniec parę słów o układzie kierowniczym, żyje on własnym życiem, ale wiecie, co? To nie przeszkadza. Wystarczy się przyzwyczaić. Jest to takie auto, że gdy wysiądziecie z niego, to macie ochotę wsiąść jeszcze raz i znowu się przejechać. 

Gama silników:

Benzyna:

  • 1.4 16v 95 KM
  • 1.4 T-Jet 16v 120 KM
  • 1.6 E-Torq 110 KM
Diesel:
  • 1.3 MultiJet 16v 95 KM
  • 1.6 MultiJet 16v 120 KM


Dane techniczne:

Rodzaj paliwa - benzyna
Silnik spalinowy - typ/cylindry - t.benz./R4
Liczba cylindrów/zaworów - 4/16
Ustawienie silnika - poprzecznie, z przodu
Pojemność skokowa (cm3) - 1368
Moc maksymalna (KM/obr./min) - 120/5000
Maks. moment obr.(Nm/obr./min) - 215/2500
Prędkość maksymalna (km/h) - 200
Skrzynia biegów/napęd -  man.6/na przód
Dł./szer./wys. (mm) -  4368/1792/1495
Rozstaw osi (mm) - 2638
Średnica zawracania (m) - 10,9
Masa własna (kg) - 1275
Pojemność bagażnika (l) - 440
Poj. zb. paliwa (l) - 50
Emisja CO2 (g/km) - 139
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - 9,6
Spalanie śr. (l/100 km) - 6,0

Podsumowanie
Fiat podjął dobrą decyzję, by wprowadzić model Tipo do sprzedaży. Auto sprzedaje się bardzo dobrze, co nie powinno nikogo dziwić. Brakowało kompaktowego samochodu w rodzinie tej włoskiej marki. Auto wygląda bardzo atrakcyjnie, jeździ wspaniale, jest dobrze wyciszone i spasowane. Ceny nowego Fiata Tipo rozpoczynają się od 43 900 zł w wersji sedan, a w wersji hatchback od 49 900 zł. Jest to uczciwa cena, w porównaniu do tego co dostajemy po zakupie auta. Zaprzyjaźniłem się z tym samochodem, mam nadzieję, że jeszcze nie raz będę miał okazję się nim przejechać. 


Za udostępnienie samochodu dziękuję Autoryzowanemu Salonowi Fiata w Łodzi - Fiat Automobile Torino

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz