piątek, 10 stycznia 2020

#152 Suzuki SX4 S-Cross

#152 Suzuki SX4 S-Cross

Silnik: 1.4 Boosterjet 140 KM 4WD
Wersja: Premium
Skrzynia biegów: 6-biegowa, man.
Cena: 88 190 zł


Vitara czy SX4 S-Cross - co będzie ciekawszym wyborem?
Dopiero niedawno zapamiętałem, że SX4 S-Cross jest większym modelem. Od zawsze dla mnie były to auta identycznych gabarytów. Otóż nie. SX4 S-Cross jest dłuższy o 12,5 cm, jego długość to równe 4,3 metra długości. Taką długość mają auta segmentu C, czyli kompakty. 
Z zewnątrz Vitara wydaje mi się nowsza, świeższa i bardziej przyjazna dla oka. SX4 S-Cross już się trochę zestarzał. Testowana Vitara i SX4 S-Cross pod maską miały identyczne silniki 1.4 Boosterjet 140 KM. Oba auta miały napęd na 4 koła i manualną skrzynię biegów. Na tym podobieństwa się nie kończą. Okazało się, że ceny testowanych aut są identyczne. Vitara ogólnie jest tańsza, jednak auto testowe miało bogatsze wyposażenie i tym samym to podbiło cenę. Mamy więc dwa bardzo podobne auta i pytanie, którym autem przyjemniej się jeździ? Czy lepiej wybrać Vitarę z bogatszym wyposażeniem czy większego SX4 S-Crossa w skromniejszej wersji?


Co pod maską wiemy, jakie są wrażenia z jazdy?
Identycznie, jak w przypadku Vitary silnik to mocna strona auta. Moc auta zapewnia bardzo dynamiczną jazdę. To jest świetny silnik. Skrzynia biegów jest poprawna, chociaż biegi mogłyby "wpadać" łatwiej. Przyjemnie działa sprzęgło, co w połączeniu z dobrą skrzynią i żwawym silnikiem pozwala cieszyć się każdym przyspieszaniem. Tym autem chcemy przyspieszać. A jeśli chcemy bardziej przyspieszać, to włączamy tryb Sport. Wtedy okazuje się, że gdzieś z przodu pod maską ukrytych jest jeszcze kilka koni mechanicznych i nagle auto ma więcej mocy. 
Układ kierowniczy jest przyjemny do codziennej jazdy. Nie jest to jednak układ bezpośredni, a to oznacza, że lekki łuk pokonujemy mocno skręcając kierownicą - w tym samochodzie to nie przeszkadza zbytnio. 


Komfort jazdy
Suzuki SX4 S-Cross ma zaskakująco dobre zawieszenie. Jest sprężyste i miękko pokonuje nierówności. Czasami zdarza się, że tylne zawieszenie dobija. Ogólnie jednak przyjemnie się jeździ Suzuki po gorszej nawierzchni. 


Co mnie irytuje w SX4 S-Cross?
Suzuki jak mało która marka, ma tendencję do robienia wyjątkowo plastikowych wnętrz. W aucie za blisko 90 000 zł góra deski rozdzielczej powinna chociaż minimalnie się uginać pod palcami, a w Suzuki czarna skorupa. Ja wiem, że podczas jazdy nie dotykamy deski, ale zawsze znajdzie się jakiś "ekspert", który będzie chciał się pochwalić swoją wiedzą, zacznie macać wnętrze i będzie Wam wstyd, że plastik jest twardy jak bułki z Biedronki po dwóch dniach. Kolejna kwestia to wygląd foteli, tkanina wygląda na tanią. A najbardziej denerwuje mnie ekran komputera pokładowego, który nie zna języka polskiego i zwyczajnie jest brzydki albo inaczej - jest nie z tej epoki. Ekran systemu multimedialnego jest bardzo atrakcyjny, intuicyjny i obsługiwany w języku polskim, dlaczego więc ekran między zegarami nie może wyświetlać polskich słów? Podobnie jest na przykład w modelach Mitsubishi, jednak to nie jest żadne usprawiedliwienie. 


Pojemność bagażnika wynosi 430 litrów.

Zużycie paliwa
Vitara paliła mniej, to musicie wiedzieć. SX4 S-Cross osiągnąłem wynik 8,0 l/100 km w cyklu mieszanym. Jazda miejska to spalanie rzędu 9 l/100 km. Napęd na 4 koła i zimowa aura mogą lekko usprawiedliwić duże wartości zużycia paliwa. Mogłoby być bardziej oszczędnie, ale wynik jest do zaakceptowania. 



OCENA PUNKTOWA:

NADWOZIE:
Przestronność - 4/5
Pozycja za kierownicą - 4/5
Ergonomia - 4/5
Jakość wykończenia - 2/5

JAZDA:
Silnik - 5/5
Skrzynia biegów - 4/5
Układ kierowniczy - 3/5
Zawieszenie - 4/5
Wyciszenie - 4/5
Zużycie paliwa - 4/5

ŁĄCZNIE: 38/50, 76%

Podsumowanie
Suzuki SX4 S-Cross nie grzeszy nowoczesnością. Auto pozbawione jest udziwnień, przez co można snuć wniosek, że skierowane jest do starszych osób. Taka strategia też ma sens i nie będę tego negował. Dla mnie najważniejsze jest to, że samochód przyjemnie jeździ i ma rewelacyjny, bardzo dynamiczny silnik. Auto jest przestronne i może okazać się dobrym wyborem dla rodzin. 
Na koniec ceny. SX4 S-Cross w bazowej wersji z silnikiem 1.0 Boosterjet 111 KM kosztuje 63 900 zł. Testowany egzemplarz kosztuje 88 190 zł uwzględniając obecny rabat 4000 zł. W podobnej cenie mamy też nieco mniejszą Vitarę z trochę bogatszym wyposażeniem.  Fan Suzuki może mieć dylemat. 


Za użyczenie samochodu do testu dziękuję Autoryzowanemu Dilerowi Suzuki Matsuoka w Łodzi.

Śledź mnie na Facebooku:
Zobacz także:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz