#158 Peugeot 2008
Silnik: 1.2 PureTech 155 KM
Wersja: GT
Skrzynia biegów: 8-biegowa, aut.
Po 208 przyszła pora na crossovera. Czy będzie tak samo doskonały jak 208?
W tym teście nie zabraknie porównania do Peugeot 208 oraz do DS 3 Crossback. Dlaczego do tych modeli? Przede wszystkim dlatego, że są to bardzo zbliżone auta. DS 3 Crossback testowałem z identycznym silnikiem i skrzynią, a 208 ma mnóstwo tych samych podzespołów. Zobaczymy więc, jak wypadnie w takim porównaniu 2008? Porównuję do najlepszych.
Jedno już jest pewne, skok pomiędzy generacjami 2008 jest olbrzymi. Auto urosło i stało się jeszcze ciekawsze niż było.
Jedno już jest pewne, skok pomiędzy generacjami 2008 jest olbrzymi. Auto urosło i stało się jeszcze ciekawsze niż było.
Pierwsze wrażenie
Jeśli widzieliście nowe 208, to najprawdopodobniej 2008 nie zrobi już na Was takiego wrażenia. Jest dużo podobieństw, nie ma niczego, co by mogło szokować czy zaskakiwać. Nie zmienia to faktu, że nowe 2008 jest bardzo atrakcyjnym SUV-em, który ma wszystko to, co najlepsze w marce Peugeot. LED-y, mała kierownica, zegary 3D wyniesione pod samą szybę, materiały z wysokiej półki i wreszcie wyposażenie, które kiedyś bywało tylko w najdroższych limuzynach, a dzisiaj zagościło w markach popularnych. Coś pięknego. Gruba skóra, aktywny tempomat, masaże, system utrzymania na pasie ruchu, czujnik martwego pola, nagłośnienie Focal, otwierany dach panoramiczny - można tak wymieniać i wymieniać.
Mała subiektywna opinia - nie podoba mi się tył auta oraz przetłoczenie na tylnych drzwiach.
Jeszcze tylko plus za odważny lakier i czarny dach.
Jeszcze tylko plus za odważny lakier i czarny dach.
Co pod maską?
Testowy egzemplarz napędza jednostka 1.2 PureTech o mocy 155 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm już przy 1750 obr./min. Napęd przekazywany jest wyłącznie na koła przedniej osi za pośrednictwem znanej już dobrze automatycznej skrzyni EAT8. Do setki auto przyspiesza w 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 206 km/h. Jakie są wrażenia z jazdy?
Wrażenia z jazdy
Przejdźmy do najistotniejszej kwestii - wrażeń z jazdy. Mamy SUV-a o długości 4,3 metra, samochód jest więc zauważalnie większy od modelu 208. Będzie tym samym cięższy. Wymaga więc mocniejszych silników. To jest oczywiste. Ten egzemplarz ma najmocniejszy w gamie silnik spalinowy. 155 KM mocy nie jest tu tylko po to, by sprawnie napędzać auto. Ten samochód ma dopisek "GT", co wiąże się z większymi możliwościami. 2008 daje z siebie coś więcej niż zwykły crossover. Tu już mówimy o większej frajdzie z jazdy i o sportowych aspiracjach. To jeszcze nie jest poziom hot hatch'y, ale jest to wyraźny krok w stronę aut sportowych.
Co do samej jednostki trzycylindrowej, daje o sobie znać. Słychać w kabinie charakterystyczny dźwięk silnika R3. Trochę to przeszkadza. Co do osiągów, Peugeot 2008 wypada rewelacyjnie. Auto jest chętne do przyspieszania, ma w sobie nieco agresji i potrafi wyrywać kierownicę z dłoni. Skrzynia biegów zachowuje się identycznie, jak w innych modelach tego koncernu. Płynnie zmienia biegi i bardzo charakterystycznie. Mamy do dyspozycji trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport. Fajnie czasami przełączyć się w tryb Sportowy i pokazać innym kierowcom na drodze, gdzie ich miejsce. Myślicie, że Peugeot nie ma szans z autami marek premium? To się możecie zdziwić.
Komfort jazdy
Kilka słów o zawieszeniu, które chyba ma być komfortowe. Tak przypuszczam. Generalnie, 2008 prowadzi się specyficznie. Pierwszego dnia testu, była ogromna ulewa. Auto na mokrej, nierównej nawierzchni było strasznie niestabilne. Podskakiwało i rzucało się niemiłosiernie. Kolejnego dnia, było już sucho. Przejazd drogą o podobnej nawierzchni i sytuacja się powtarza. Ciężko utrzymać auto na pasie ruchu, bo każda nierówność przesuwa auto. W Peugeot 208 nie doświadczyłem czegoś takiego. Fakt, że wspomniane wyżej nierówności nie są odczuwalne na osobach podróżujących (bo je świetnie tłumi), ale z drugiej strony auto fruwa nad drogą i nie mamy na niego wpływu.
Może się czepiam, może zbyt dużo oczekuję, ale auto, które jest tak dopracowane, tak piękne i tak nowoczesne musi się dobrze prowadzić. Za wyglądem musi iść coś więcej. Jeśli będziecie jeździć spokojnie i powolutku - nie doświadczycie tego co ja. 2008 jest tak naprawdę komfortowym autem, co przeszkadza w dynamicznej jeździe. Do normalnej jazdy miejskiej jest w sam raz.
Zużycie paliwa
Osiągnąłem pewną wartość i nie wiem, czy to dobry wynik. Nauczyłem się, że od współczesnych małych silniczków nie można oczekiwać niskiego zużycia paliwa. Z drugiej strony, 155 KM w takim aucie to dużo i mówimy już o aucie nieco usportowionym, a takie mają prawo palić więcej.
Odniosę się do wartości podawanej przez producenta, tak będzie uczciwie. Uwaga! 6,2 l/100 km w cyklu mieszanym, tyle wyczytałem z cennika. Ja osiągnąłem wynik 9,3 l/100 km. To dużo, a patrząc na obietnice producenta - bardzo dużo. Nie jeździłem jakoś bardzo dynamicznie. Zaliczyłem też kilka przejazdów poza miastem, co skutecznie obniżyło moją wartość, ale nie do takiego stopnia, żebym był zadowolony. Plus jest taki, że ten samochód jest szybki, jak trzeba agresywny i daje dużo frajdy.
Bagażnik
Bagażnik
Pojemność bagażnika to 434 litry. |
Co doceniam?
Chcę i życzę sobie i Wam, byśmy na drodze często spotykali Peugeot 2008. To wyjątkowo ładny SUV, bardzo nowoczesny, który drażni marki premium swoim wnętrzem i wyposażeniem. Prowadząc ten samochód czuję się wyjątkowo. Pokazuję, że stać mnie na samochód, który nie jest popularny, który dla wielu jest zagadką, który reprezentuje sobą mój charakter. Doceniam dach panoramiczny, który zawsze robi robotę. Bardzo podoba mi się wnętrze. Jest nafaszerowane różnymi funkcjami, a naszym zadaniem jest ich odkrywanie i cieszenie się. Na koniec, Peugeot 2008 GT ma fajne osiągi i co najważniejsze - daje frajdę z jazdy, i to jeszcze ile. Najchętniej bym tylko nim jeździł, a nie o nim pisał.
OCENA PUNKTOWA:
NADWOZIE:
NADWOZIE:
Przestronność - 4/5
Pozycja za kierownicą - 5/5
Ergonomia - 5/5
Jakość wykończenia - 5/5
JAZDA:
Silnik - 4/5
Skrzynia biegów - 4/5
Układ kierowniczy - 4/5
Zawieszenie - 4/5
Wyciszenie - 4/5
Zużycie paliwa - 3/5
ŁĄCZNIE: 42/50, 84%
Podsumowanie
Pora powrócić do pytania, które zadałem na początku. Czy 2008 jest tak samo doskonały jak 208? Otóż nie. Dużo chętniej skieruję Was w stronę 208, w którym wszystkie elementy układanki (wygląd, silnik, zawieszenie) do siebie idealnie pasowały. 2008 jest samochodem, od którego można oczekiwać więcej. Nie podoba mi się brak konsekwencji na linii silnik - zawieszenie. Wolałbym zrezygnować z komfortu na rzecz większej pewności prowadzenia. Peugeot ma komfortowo zestrojone zawieszenie i to oznacza, że dużą moc można wykorzystać tylko na prostej drodze.
Jeszcze małe porównanie do DS 3 Crossback. DS jest krótszy o 20 cm i przy tej samej mocy ma identyczne przyspieszenie. DS 3 CB jest autem marki premium i również wrażenia z jazdy są na poziomie aut premium. Peugeot 2008 będzie samochodem dużo tańszym, bo testowy model kosztuje nieco ponad 130 tys zł. DS był o 40 tys zł droższy. Wydanie takiej kwoty na małego crossovera to szaleństwo, ale wydanie 130 tys zł za topową wersję 2008 nie jest wcale głupim pomysłem. Ja bardzo polecam ten model, bo ciężko jest znaleźć tak ładnego i pozytywnego crossovera na naszych drogach.
Za udostępnienie samochodu do testu dziękuję Autoryzowanemu Dealerowi Peugeot AT Garage w Łodzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz