piątek, 23 kwietnia 2021

#183 Ford Focus Active

 #183 Ford Focus Active

Silnik: 1.0 EcoBoost MHEV 155 KM
Wersja: Active X
Skrzynia biegów: 6-biegowa, man.


Olej SUV-y!
Nie wiem, czy zauważyliście, ale ostatnio do testu wybieram kombiaki. Był Peugeot 508 SW Hybrid, było Mondeo, teraz przyszła pora na Focusa kombi. Robię to po to, by odpocząć od SUV-ów. Trochę od nich uciekam, chociaż i tak wiem, że mnie dopadną. Testowa wersja Focusa jest ciekawa, bo podniesiona z dopiskiem "Active". Wiecie, do czego zmierzam? Zamiast biec ślepo w stronę SUV-ów, może warto rozważyć jeszcze kombi, a jeśli już bardzo chcecie mieć wyższe auto, spójrzcie chociaż na wyższego Focusa Active. Jak Wam się podoba? Wygląda nieźle, prawda? Gdy spoglądacie na czerwonego Forda w stylu "CrossCountry" lub "Allroad", co myślicie o jego właścicielu? "Gość musi mieć ciekawe życie, pewnie w każdy weekend jedzie w rodziną poza miasto i spędza aktywnie czas". 


Wnętrze i wyposażenie
Co mamy w środku? Dosyć dobre wnętrze. Mam tu na myśli zarówno jakość materiałów, projekt jak i ergonomię. Fotele są niewiarygodnie wygodne dla naszych pleców. Czujemy, że kręgosłup odpoczywa podczas jazdy. Tak samo czułem się w Mondeo. To jest olbrzymia zaleta, bo w aucie przede wszystkim siedzimy. Jak już siedzimy, to możemy posłuchać radia lub swojego ulubionego utworu z telefonu, a system nagłośnienia zapewnia dobrą jakość dźwięku. We wnętrzu docenicie dużo schowków, miejsce na telefon, wyświetlacz head-up, cyfrowe zegary i całkiem sporo miejsca. Plusem jest sporych rozmiarów bagażnik. 


Co pod maską?
W co wyposażono podniesione kombi, które ma podjeżdżać pod wzniesienia, przejeżdżać przez las, pokonywać błoto i wozić całą rodzinę z bagażami i rowerami? Oczywiście w silnik 1.0 EcoBoost mHEV o mocy aż 155 KM. Jeśli pomnożycie przez 2, otrzymamy moc i pojemność Audi S3, co prawda tego sprzed zmian WLTP. Nieważne. Wracając do Focusa, 190 Nm to maksymalny moment obrotowy. Napęd przekazywany jest na przednie koła za sprawą manualnej skrzyni biegów, a do pierwszej "setki" rozpędza się w 9,1 sekundy. Prędkość maksymalna to 198 km/h. Jedziemy dalej!


Wrażenia z jazdy
Silnik 1.0 w kompakcie z reguły sprawdza się dobrze. Jest to zazwyczaj jednostka o dużej mocy i turbosprężarce, która sprawia, że auto staje się nagle wyjątkowo zrywne. Tak też jest w przypadku tego auta. Dodatkowo jest to miękka hybryda. Instalacja elektryczna działa niezauważalnie, nie mamy pojęcia, co ona właściwie tu robi. Jedyny komunikat dla nas pojawia się, gdy odpuścimy pedał gazu i następuje ładowanie baterii. 
Do dynamiki nie mogę się przyczepić. 9,1 s do 100 km/h to wystarczająca wartość. Plusem jest możliwość wyboru trybu jazdy. Poza standardowymi typu normal, sport czy eko, jest zimowy i off-roadowy. Mają one inne nazwy, ale wiecie, o co chodzi. Polecam aktywować tryb sportowy, bo reakcja samochodu na dodawanie gazu jest szybsza, usztywnia się też układ kierowniczy i macie wrażenie, że auto jest zrywniejsze.
Teraz kilka słów o skrzyni biegów. Moim zdaniem, lewarek ma minimalnie za długi skok i stawia za duży opór. To takie moje czepianie się, ale kto mi zabroni. 
Wyciszenie jest dobre, Focus prowadzi się przyjemnie, zresztą z tego słynie. 


Zawieszenie
Focus Active ma twarde zawieszenie. Przejazd po dziurawych ulicach Łodzi może nie będzie zbyt komfortowy, ale sztywna bryła ma zaletę w postaci świetnego prowadzenia się w zakrętach. Coś za coś. 


Zużycie paliwa
W moim teście auto zużywało średnio 7,4 l/100 km. Nie, to nie jest dobry wynik. Po mieście paliło około 9 l/100 km lub nawet więcej. Trasa i jazda ze stałą prędkością mocno zaniżyły wynik. Przypomnę, że mamy do czynienia z silnikiem 1.0 i miękką hybrydą, która powinna nie tylko minimalizować zużycie C02, ale też zużycie paliwa. Może się czepiam, ale gdyby spalanie było minimalnie niższe, byłbym szczęśliwszy. 


OCENA PUNKTOWA:

NADWOZIE:
Przestronność - 4/5
Pozycja za kierownicą - 5/5
Ergonomia - 5/5
Jakość wykończenia - 4/5

JAZDA:
Silnik - 4/5
Skrzynia biegów - 4/5
Układ kierowniczy - 5/5
Zawieszenie - 4/5
Wyciszenie - 4/5
Zużycie paliwa - 3/5

ŁĄCZNIE: 42/50, 84%


Podsumowanie
Ford Focus to bardzo dobry samochód. Tym razem testowałem wersję Active, która ma być alternatywą dla SUV-a na przykład Kugi. Biorąc pod uwagę liczbę egzemplarzy Kugi na ulicach i niemalże zerową szansę na spotkanie Focusa Active na drodze, okazuje się, że my jako społeczeństwo wolimy jednak jeździć SUV-em, a nie czymś pomiędzy kompaktem a SUV-em. Ten wybór zostawiam Wam. Ja dodam, że Ford Focus w wersji kombi jest idealnym autem dla rodzin. Pomieści poza członkami rodziny, ich bagaże a jak będzie potrzeba to przewieziecie pralkę, meble, rowery i inne przedmioty, które będą potrzebowały transportu. Auto bardzo uniwersalne, które świetnie się prowadzi. Daje dużo frajdy z jazdy i co było dla mnie największym zaskoczeniem - jest przyjazne kierowcy. Wygodne fotele AGR zasługują na wyróżnienie. 
Nie jestem przekonany do tej jednostki napędowej. Chyba wolałbym 125 KM lub 1.5 EcoBoost 150 KM. Nie odrzucałbym też jednostek wysokoprężnych. 
Taka konfiguracja kosztuje po rabacie 110 900 zł. Dodam, że jest to wyposażenie prawie kompletne. 
To jak, chcecie mieć ciekawe życie i spędzać każdy weekend aktywnie z rodziną poza miastem?


Za użyczenie samochodu do testu dziękuję salonowi Ford Store Łódź.

Zdjęcia - Michał Kowalski

Śledź mnie na Facebooku:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz