czwartek, 18 lipca 2019

#142 Jeep Cherokee

#142 Jeep Cherokee

Silnik: GME 2.0 Turbo 272 KM 4x4
Wersja: Overland
Skrzynia biegów: 9-biegowa, aut.
Cena: 218 300 zł


Sprawdziłem, jakie zalety i wady ma Jeep Cherokee
Bardzo chciałem przypomnieć sobie ten model, jeździłem nim po raz pierwszy 2 lata temu, wtedy z silnikiem diesla. Nie zapadł mi jakoś szczególnie w pamięci. Postanowiłem odnowić znajomość i sprawdzić, co do zaoferowania ma Jeep w modelu Cherokee. Zdradzę, że znalazłem w nim kilka wad, ale też kilka zalet, które wcale nie są oczywiste. 


Wygląd
Nie jest to samochód za którym bym się oglądał. Jest atrakcyjny, ale bez szaleństw. Natomiast wnętrze bardzo mnie zaskoczyło, nie sądziłem, że Cherokee ma tak luksusowy środek. Piękna biała skóra i do tego drewno na kierownicy - wygląda to bardzo premium. Materiały są dobrej jakości. Proponowałbym jedynie popracować nad nowym ekranem systemu multimedialnego - obecny bardziej pasuje mi do topornego Wranglera.


Co pod maską?
Testowanego Jeepa napędza 2-litrowa benzyna o mocy 272 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm (przy 3000-4500 obr./min). Napęd przekazywany jest na wszystkie koła za pośrednictwem 9-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Auto ważące ok 1900-2000 kg do 100 km/h rozpędza się w 7,2 sekundy. Jak w praktyce jeździ Cherokee?



Wrażenia z jazdy
Wsiadamy do auta i gdy już napatrzymy się na pięknie wykończone wnętrze, zaobserwujemy, że pozycja za kierownicą jest dosyć wysoka (nawet jak na SUV-a). Co za tym idzie, wysoka osoba może narzekać na niedobór miejsca nad głową. Także jeśli macie zamiar kupić sobie elegancką czapkę z kolekcji Jeepa, to nie proponowałbym Wam zakładać jej w samochodzie. 
Silnik ma 272 KM i wydawać by się mogło, że to bardzo dużo. Konkurenci raczej oferują koło 250 KM w benzynie. Silnik jest dynamiczny, ma odpowiednią moc i moment obrotowy, ale jest coś, co mu w tym przeszkadza. Tym czymś jest skrzynia biegów. Ten 9-biegowy automat działa bardzo podobnie jak 9-biegowe automaty w Land Roverze. Niby zmienia biegi płynnie i uczy się zachowań kierowcy, a w praktyce jest to bardzo leniwa skrzynia. Wyobraźcie sobie, że jedziecie ze stałą prędkością 50 km/h i chcecie szybko wyprzedzić auto, zjeżdżacie z pasa i mocno kopiecie gaz. W większości aut już dawno byście zakończyli manewr. W tym przypadku następuje chwila zawahania, gdzie nic się nie dzieje, potem następuje "wycie", bo skrzynia zredukuje bieg i dopiero później następuje zwiększenie prędkości. Podczas płynnej jazdy nie zaznacie tego problemu. Silnik bardzo fajny, ale skrzynię poproszę inną. 


Komfort jazdy
W tej kategorii Jeep wypada naprawdę dobrze. Jeep świetnie się sprawdza na nierównych drogach. Bardzo miękko walczy z niedoskonałościami dróg. Jeśli ktoś dużo jeździ po gorszej jakości drogach, doceni ten model. Z nim jest trochę jak z Dusterem, na nim dziury, koleiny, piasek, błoto, żwir itd nie robią najmniejszego wrażenia. Po prostu jedziecie i nie zastanawiacie się po czym.


Bagażnik
Pojemność bagażnika wynosi 570 litrów do rolety bagażnika.

Zużycie paliwa
Producent podaje średnie zużycie paliwa 9 l/100 km. Według niego w mieście pali o 3 litry więcej. Ja jeździłem głównie po mieście i często przestawiałem auto do zdjęć. Nie była to zbyt oszczędna jazda, ale też nie jeździłem ze wskazówką obrotomierza na czerwonym polu. Mój wynik wynosi 14,2 l/100 km. Czy to dużo? Mamy dużą pojemność, moc, masę i napęd na 4 koła - tyle takie auta palą w mieście. 


OCENA PUNKTOWA:

NADWOZIE:
Przestronność - 3/5
Pozycja za kierownicą - 4/5
Ergonomia - 4/5
Jakość wykończenia - 4/5

JAZDA:
Silnik - 4/5
Skrzynia biegów - 2/5
Układ kierowniczy - 4/5
Zawieszenie - 4/5
Wyciszenie - 4/5
Zużycie paliwa - 4/5

ŁĄCZNIE: 37/50, 74%

Podsumowanie
Cieszę się, że trafiłem na wersję Overland, która jest niesamowicie luksusowa. Drewno na kierownicy w aucie za nieco ponad 200 tys zł? Wnętrze jest na poziomie marek premium. Podoba mi się też dobrej jakości nagłośnienie, ale przede wszystkim komfort i uniwersalność, jaką daje ten samochód. Nie testowałem ekstremalnego off-roadu, ale pośmigałem trochę po małych wzniesieniach i zawsze bez zawahania auto wjechało. Minusem jest oczywiście skrzynia biegów, która mnie przeszkadza, mniej wymagające osoby przymkną na to oko. Cennik Jeepa Cherokee startuje od 179 900 zł i w tej cenie otrzymujemy już 272-konną benzynę. W ofercie jest też diesel - 2.2 MJD 195 KM. Ciężko będzie Wam skonfigurować auto droższe niż 240 000 zł. Lista opcji jest bardzo krótka. Jeep to auto dla ludzi z pasją albo zamiłowaniem do marki. Polecałbym go osobom poszukującym komfortu, którzy muszą zjechać z asfaltu, by dojechać do domu lub po prostu lubią aktywnie spędzać czas. 


Za udostępnienie samochodu do testu dziękuję Autoryzowanemu Dealerowi Alfa Romeo i Jeep Sobiesław Zasada Automotive oddział Starowa Góra.

Śledź mnie na Facebooku:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz