#79 DS 5
Silnik: 2.0 BlueHDi 150 KM
Wersja: 1955
Cena: 142 700 zł
Od niedawna
DS-y nie występują już jako Citroeny lecz jako osobna, ekskluzywna marka. Nie
zmienia to faktu, że DS 5 można kupić w salonie Citroena. Ten model ma więcej
wspólnego z C4 niż z C5, co może nie być oczywiste, patrząc na nazewnictwo. DS 5
występuje w kilku wariantach silnikowych i wyposażeniowych. Jeżeli chodzi o
silniki, to ciekawym rozwiązaniem wydaje się być Hybrid4, czyli hybryda diesla z
silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny napędza koła tylnej osi, przez co
auto ma napęd 4x4.
Teraz
trochę historii, ponieważ z nią ma dużo wspólnego wersja wyposażenia „1955”, w
którą wyposażony jest prezentowany egzemplarz. Jak łatwo się domyślić, chodzi
tu o rok, a mianowicie o rok, w którym premierę miał model DS 19. Samochód
cieszył się wielkim zainteresowaniem. Pierwszego dnia sprzedano aż 12 tysięcy
sztuk tego modelu. Dzisiaj mija 60 lat od dnia wprowadzenia na rynek pierwszego
modelu. Z tej okazji DS ma limitowaną wersję „1955”. To co wyróżnia tą wersję
od innych to: specjalny kolor nadwozia „Blue Encre”, lusterka boczne z
grawerowanym wzorem DS, matowe logotypy na drzwiach i pod tylną lampą „60 DS
1955”, złote logo przy masce oraz aluminiowe felgi ze złotymi kapslami.
Trzeba
przyznać, że DS 5 wygląda bardzo
ładnie i oryginalnie. Z przodu ciekawy kształt mają reflektory ze światłami w
technologii DS LED Vision. Światła przeciwmgłowe także są w technologii LED i
mają funkcję doświetlania zakrętów. Uroku i elegancji dodaje listwa, która
ciągnie się od przednich reflektorów aż do słupka A. Prezentowany model posiada
szklany dach z elektrycznie regulowanymi roletami. Przez to wnętrze jest lepiej
oświetlone, a w nocy można oglądać gwiazdy. Z tyłu podwójna końcówka układu
wydechowego oraz spojler odpowiadają za sportowe oblicze auta.
Wnętrze
Wyżej
napisałem, że DS-y to ekskluzywne modele, wobec tego poszukam tego komfortu i
bogatego wyposażenia w środku granatowego DS-a. To czego można oczekiwać od aut
ekskluzywnych to: podgrzewanych foteli z elektryczną regulacją i funkcją
masażu, pełnej elektroniki jeżeli chodzi o szyby i lusterka, dobrego systemu
audio z nawigacją i najlepiej ekranem dotykowym, najnowszych rozwiązań
technologicznych i dobrej jakości materiałów, które przy tym są miłe dla oka.
Takie założenia miałem przed jazdą. To trzeba sprawdzić. Sprawdziłem co posiada
ten egzemplarz oraz czy ewentualnie za dopłatą dana opcja jest możliwa. Na
początek fotele. Wyglądają niezwykle ciekawie, widać, że producent nie
oszczędzał na jakości materiałów. Wygląd to nie wszystko, czy są wygodne? Mnie
osobiście nie siedziało się wygodnie, ale podobno to kwestia czasu i okazują
się niezwykle komfortowe. Czy są podgrzewane i czy maja funkcję masażu?
Odpowiedź brzmi: nie. Na szczęście można te opcje dokupić. Za to fotele są
regulowane elektrycznie. Auto posiada pełną elektronikę jeżeli chodzi o szyby i
lusterka. Jak wygląda system audio? W tej wersji mamy ekran dotykowy, dzięki
któremu obsługujemy nawigację, radio czy możemy zobaczyć widok z kamery
cofania. Na pokładzie DS 5 znajduje się karta SIM przez co możemy łączyć się z
centrum pomocy Citroena czy z służbami ratunkowymi. Muzykę możemy słuchać nie
tylko z radia czy z płyt, ale także z telefonu bądź z urządzenia podłączonego
do gniazda USB czy jack. Sprawdźmy systemy technologiczne jakie tu mamy. System
kontroli martwego pola, wspomaganie parkowania, czujniki parkowania, kamera
cofania oraz head-up ułatwiają jazdę na co dzień i czynią ją jeszcze bardziej
komfortową i bezpieczną. Jeżeli chodzi o head-up warto się na chwilę przy nim
zatrzymać. Jego regulacja następuje z „konsoli dachowej” i możemy regulować
jego jasność bądź go schować. Dodam na koniec, że klimatyzacja jest
automatyczna dwustrefowa, a kierownica skórzana i wielofunkcyjna. Wnętrze
wygląda interesująco, posiada wiele akcentów „DS”, wykonana jest z wysokiej
jakości materiałów, które są przyzwoicie spasowane. Nie ma się do czego
przyczepić. Miejsca jest sporo, auto jest przestronne. Same plusy. Auto
zasługuje na miano auta ekskluzywnego. Brawo dla marki.
Bagażnik
| Przyzwoitej wielkości kufer o pojemności 468 litrów. |
DS 5 pod maską ma 2-litrową jednostkę wysokoprężną o mocy maksymalnej 150 KM i 370 Nm momentu obrotowego przy 2000 obr./min. Napęd przenoszony jest na przednią oś poprzez 6-biegową manualną skrzynię biegów. Jeżeli chodzi o osiągi, to 100 km/h na liczniku zobaczymy po 9,9 s, a prędkość maksymalna to 205 km/h. Czy 9,9 s to dużo? Myślę, że nie, ponieważ auto chętnie przyspiesza. Pozostała kwestia spalania, katalogowo w cyklu mieszanym wartość ta wynosi 4,1 l/100 km. Podczas testu po mieście (nie uwzględniając zasad eco-drivingu) na komputerze pokładowym pokazała się średnia wartość nieco ponad 7 l/100 km. Jednak podkreślam, na tą wartość złożyła się średnia z całej jazdy.
Ustawienie silnika - poprzecznie, z przodu
Pojemność skokowa (cm3) - 1997
Moc maksymalna (KM/obr./min) - 150/4000
Prędkość maksymalna (km/h) - 205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - 9,9
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - 9,9
Dł./szer./wys. (mm) - 4530/2128/1504
Rozstaw osi (mm) - 2727
Dopuszczalna masa całkowita (kg) - 2130
Pojemność bagażnika (l) - 468
Minimalny promień skrętu (m) - 5,26
Spal. miasto/trasa/śr. (l/100 km) - 3,8/4,6/4,1
Norma emisji spalin - EURO 6
Norma emisji spalin - EURO 6
Gama silników:
Benzyna:
- 1.6 THP 165 KM
- 1.6 THP 210 KM
- 1.6 BlueHDi 120 KM
- 2.0 BlueHDi 150 KM
- 2.0 BlueHDi 180 KM
- 2.0 HDi 160KM-Hybrid4
Podsumowanie
DS 5 to auto bardzo ekskluzywne, bardzo komfortowe i bardzo dobrze prezentujące się. Nie brakuje tu niczego. Podróżując tym modelem mamy wrażenie jakbyśmy siedzieli w kokpicie pilota. Lakier wygląda ciekawie i zmienia odcień w zależności od padania światła. Jeżeli chodzi o dynamikę auta, to auto może nie bije rekordów, ale zapewnia dynamiczną i przyjemną jazdę, a to chyba najważniejsze, prawda? Prezentowany model kosztuje 142 700 zł i jest to cena raczej rozsądna. Nie są to tanie auta, jednak jeżeli już postanowimy zainwestować daną sumę pieniędzy, to DS w zamian wynagradza nas wyposażeniem.
Tekst - Łódzkie Salony Samochodowe
Zdjęcia - Citroen Syguła
Zobacz także:
#65 Citroen Grand C4 Picasso
#76 Citroen C5
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz