piątek, 21 sierpnia 2015

#79 DS 5


#79 DS 5

Silnik: 2.0 BlueHDi 150 KM
Wersja: 1955
Cena: 142 700 zł

Od niedawna DS-y nie występują już jako Citroeny lecz jako osobna, ekskluzywna marka. Nie zmienia to faktu, że DS 5 można kupić w salonie Citroena. Ten model ma więcej wspólnego z C4 niż z C5, co może nie być oczywiste, patrząc na nazewnictwo. DS 5 występuje w kilku wariantach silnikowych i wyposażeniowych. Jeżeli chodzi o silniki, to ciekawym rozwiązaniem wydaje się być Hybrid4, czyli hybryda diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny napędza koła tylnej osi, przez co auto ma napęd 4x4.
Teraz trochę historii, ponieważ z nią ma dużo wspólnego wersja wyposażenia „1955”, w którą wyposażony jest prezentowany egzemplarz. Jak łatwo się domyślić, chodzi tu o rok, a mianowicie o rok, w którym premierę miał model DS 19. Samochód cieszył się wielkim zainteresowaniem. Pierwszego dnia sprzedano aż 12 tysięcy sztuk tego modelu. Dzisiaj mija 60 lat od dnia wprowadzenia na rynek pierwszego modelu. Z tej okazji DS ma limitowaną wersję „1955”. To co wyróżnia tą wersję od innych to: specjalny kolor nadwozia „Blue Encre”, lusterka boczne z grawerowanym wzorem DS, matowe logotypy na drzwiach i pod tylną lampą „60 DS 1955”, złote logo przy masce oraz aluminiowe felgi ze złotymi kapslami.
Trzeba przyznać, że DS 5 wygląda bardzo ładnie i oryginalnie. Z przodu ciekawy kształt mają reflektory ze światłami w technologii DS LED Vision. Światła przeciwmgłowe także są w technologii LED i mają funkcję doświetlania zakrętów. Uroku i elegancji dodaje listwa, która ciągnie się od przednich reflektorów aż do słupka A. Prezentowany model posiada szklany dach z elektrycznie regulowanymi roletami. Przez to wnętrze jest lepiej oświetlone, a w nocy można oglądać gwiazdy. Z tyłu podwójna końcówka układu wydechowego oraz spojler odpowiadają za sportowe oblicze auta. 

Wnętrze

Wyżej napisałem, że DS-y to ekskluzywne modele, wobec tego poszukam tego komfortu i bogatego wyposażenia w środku granatowego DS-a. To czego można oczekiwać od aut ekskluzywnych to: podgrzewanych foteli z elektryczną regulacją i funkcją masażu, pełnej elektroniki jeżeli chodzi o szyby i lusterka, dobrego systemu audio z nawigacją i najlepiej ekranem dotykowym, najnowszych rozwiązań technologicznych i dobrej jakości materiałów, które przy tym są miłe dla oka. Takie założenia miałem przed jazdą. To trzeba sprawdzić. Sprawdziłem co posiada ten egzemplarz oraz czy ewentualnie za dopłatą dana opcja jest możliwa. Na początek fotele. Wyglądają niezwykle ciekawie, widać, że producent nie oszczędzał na jakości materiałów. Wygląd to nie wszystko, czy są wygodne? Mnie osobiście nie siedziało się wygodnie, ale podobno to kwestia czasu i okazują się niezwykle komfortowe. Czy są podgrzewane i czy maja funkcję masażu? Odpowiedź brzmi: nie. Na szczęście można te opcje dokupić. Za to fotele są regulowane elektrycznie. Auto posiada pełną elektronikę jeżeli chodzi o szyby i lusterka. Jak wygląda system audio? W tej wersji mamy ekran dotykowy, dzięki któremu obsługujemy nawigację, radio czy możemy zobaczyć widok z kamery cofania. Na pokładzie DS 5 znajduje się karta SIM przez co możemy łączyć się z centrum pomocy Citroena czy z służbami ratunkowymi. Muzykę możemy słuchać nie tylko z radia czy z płyt, ale także z telefonu bądź z urządzenia podłączonego do gniazda USB czy jack. Sprawdźmy systemy technologiczne jakie tu mamy. System kontroli martwego pola, wspomaganie parkowania, czujniki parkowania, kamera cofania oraz head-up ułatwiają jazdę na co dzień i czynią ją jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną. Jeżeli chodzi o head-up warto się na chwilę przy nim zatrzymać. Jego regulacja następuje z „konsoli dachowej” i możemy regulować jego jasność bądź go schować. Dodam na koniec, że klimatyzacja jest automatyczna dwustrefowa, a kierownica skórzana i wielofunkcyjna. Wnętrze wygląda interesująco, posiada wiele akcentów „DS”, wykonana jest z wysokiej jakości materiałów, które są przyzwoicie spasowane. Nie ma się do czego przyczepić. Miejsca jest sporo, auto jest przestronne. Same plusy. Auto zasługuje na miano auta ekskluzywnego. Brawo dla marki.


Bagażnik 

Przyzwoitej wielkości kufer o pojemności 468 litrów.
150 KM i 9,9 s do "setki" to dużo czy mało?
DS 5 pod maską ma 2-litrową jednostkę wysokoprężną o mocy maksymalnej 150 KM i 370 Nm momentu obrotowego przy 2000 obr./min. Napęd przenoszony jest na przednią oś poprzez 6-biegową manualną skrzynię biegów. Jeżeli chodzi o osiągi, to 100 km/h na liczniku zobaczymy po 9,9 s, a prędkość maksymalna to 205 km/h. Czy 9,9 s to dużo? Myślę, że nie, ponieważ auto chętnie przyspiesza. Pozostała kwestia spalania, katalogowo w cyklu mieszanym wartość ta wynosi 4,1 l/100 km. Podczas testu po mieście (nie uwzględniając zasad eco-drivingu) na komputerze pokładowym pokazała się średnia wartość nieco ponad 7 l/100 km. Jednak podkreślam, na tą wartość złożyła się średnia z całej jazdy. 


Dane techniczne:
Silnik spalinowy - typ/cylindry - t.diesel/R4
Ustawienie silnika - poprzecznie, z przodu
Pojemność skokowa (cm3) - 1997
Moc maksymalna (KM/obr./min) - 150/4000
Maks. moment obr.(Nm/obr./min)- 370/2000
Skrzynia biegów/napęd -  man.6/przedni
Prędkość maksymalna (km/h) - 205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - 9,9
Dł./szer./wys. (mm) -  4530/2128/1504
Rozstaw osi (mm) - 2727
Dopuszczalna masa całkowita (kg) - 2130
Pojemność bagażnika (l) - 468
Minimalny promień skrętu (m) -  5,26
Poj. zb. paliwa (l)/emisja CO2 (g/km) -  60/105
Spal. miasto/trasa/śr. (l/100 km) - 3,8/4,6/4,1
Norma emisji spalin - EURO 6


Gama silników:

Benzyna:

  • 1.6 THP 165 KM
  • 1.6 THP 210 KM
Diesel:
  • 1.6 BlueHDi 120 KM
  • 2.0 BlueHDi 150 KM
  • 2.0 BlueHDi 180 KM
  • 2.0 HDi 160KM-Hybrid4

Podsumowanie
DS 5 to auto bardzo ekskluzywne, bardzo komfortowe i bardzo dobrze prezentujące się. Nie brakuje tu niczego. Podróżując tym modelem mamy wrażenie jakbyśmy siedzieli w kokpicie pilota. Lakier wygląda ciekawie i zmienia odcień w zależności od padania światła. Jeżeli chodzi o dynamikę auta, to auto może nie bije rekordów, ale zapewnia dynamiczną i przyjemną jazdę, a to chyba najważniejsze, prawda? Prezentowany model kosztuje 142 700 zł i jest to cena raczej rozsądna. Nie są to tanie auta, jednak jeżeli już postanowimy zainwestować daną sumę pieniędzy, to DS w zamian wynagradza nas wyposażeniem. 


Tekst - Łódzkie Salony Samochodowe
Zdjęcia - Citroen Syguła

Zobacz także:
#65 Citroen Grand C4 Picasso
#76 Citroen C5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz