piątek, 25 maja 2018

#99 Peugeot 308



#99 Peugeot 308


Silnik: 1.2 PureTech 130 KM
Wersja: Allure
Skrzynia biegów: 6-biegowa, man.


Mogę pochwalić się, że poza BMW Serii 1 jeździłem każdym autem segmentu C. 
Aut jest dużo, więc wybór kompaktu nie jest wcale taki prosty. Odkrycie jakiejś wady w danym samochodzie w zasadzie powinno od razu dyskwalifikować dany model. Auta są tak dopracowane, że nie mają prawa być pod jakimiś względami złe. Każdy producent ma swój pomysł, jak przekonać klientów do zakupu swoich aut. Volkswagen oferuje perfekcję w każdym calu i stonowaną stylistykę, Mazda stawia na swoją filozofię, Fiat proponuje auto w rozsądnej cenie, Toyota namawia klientów na hybrydę a Peugeot? Sprawdzę, czym 308 wyróżnia się na tle reszty.



Solidny argument - wygląd.
Nowe Peugeot 308 po prostu się podoba. Jest drapieżne, zadziorne i agresywne. To prawdziwy lew, który przyciąga wzrok przechodniów. Moim zdaniem wygląd jest największym argumentem za zakupem tego auta.  Codziennie rano otwierając garaż, będziecie mieli uśmiech na twarzy, że zdecydowaliście na 308. Spójrzcie na zdjęcia poniżej i sami oceńcie, czy nie mam racji. 


I jeszcze kilka detali.


Minimalistyczne wnętrze.
Gdy tylko otworzymy drzwi zobaczymy czystą deską rozdzielczą z jednym, dotykowym ekranem, małą kierownicą i zegarami pod samą szybą. Peugeot zaprojektowało to wnętrze już kilka lat temu, a ostatni lifting modelu nie objął środka. Jednak dalej jest nowoczesne i wygląda po prostu atrakcyjnie. Projektanci Peugeot zaszaleli, wskazówki zegarów są zwrócone ku sobie, a więc wskazówka obrotomierza porusza się w przeciwną stronę niż tradycyjnie. Absurd? Same zegary są odsunięte jak najdalej od kierowcy pod szybę, pełnią one funkcję uwielbianych w dzisiejszych czasach wyświetlaczy Head-Up Display. Kierownica jest malutka i jeśli nie trzymacie przez całą podróż obu rąk na kierownicy, to spodoba Wam się ten rozmiar, jednak jeśli będziecie chcieli cały czas trzymać obie ręce na kierownicy, to po przejechaniu dłużej trasy, stwierdzicie, że chyba nie jesteście zwolennikami takiego rozwiązania. Liczba przycisków na kierownicy jest symboliczna, są tylko te najważniejsze. Docenić muszę jakość spasowania materiałów we wnętrzu. Cała deska rozdzielcza jest wykonana z uginającego się pod palcami plastiku, który w dodatku wygląda elegancko. W tym wnętrzu chce się przebywać całymi dniami i nocami, zwłaszcza, że w nocy można przez okno panoramiczne oglądać gwiazdy. 


Ty do mnie mów, a ja będę udawała, że Cię rozumiem.
308 rozpoznaje komendy, które się do niej mówi. Z tym, że musimy się trzymać podanych szablonów i ich nie zmieniać, bo wtedy powstaje zamieszanie. Mniej więcej połowę moich wypowiedzianych komend zrozumiała i wykonała. Jednak, gdy powiedziałem "włącz radiozet" zamiast "ustaw radiozet", usunęła profil kierowcy i zresetowała język - ustawiając język francuski. Skoro nie do końca mnie zrozumiała, dlaczego nie poprosiła mnie o powtórzenie? Fakt, że po chwili ustawiłem ponownie język polski, świadczy o tym, że obsługa multimediów nie jest skomplikowana. 


Co pod maską?
Auto demonstracyjne, którym jeździłem pod maską miało benzynowy, turbodoładowany, trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Motor współpracuje z 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Jak to wszystko radzi sobie w kompakcie? Silnik jest dynamiczny, jednak słychać, że ma tylko trzy cylindry. Może być to minus, jeśli oczekujemy ciszy w środku, natomiast będzie to plusem, gdy poczujemy się spragnieni sportowych wrażeń. Silnik tym dźwiękiem zachęca nas do wkręcania go na wyższe i wyższe obroty. W porównaniu do modeli Citroena, kultura pracy jednostki PureTech w Peugeot wydaje się lepsza, albo po prostu 308 jest lepiej wyciszone. Mam zastrzeżenia do skrzyni biegów, biegi wchodzą średnio precyzyjnie i z dużym oporem. 


Komfortowy kompakt
Peugeot 308 ma zawieszenie nastawione na komfort. To auto nie będzie mistrzem zakrętów. Auto miękko wybiera nierówności, natomiast niski profil opon sprawia, że słyszymy wszelkiego rodzaju przejazdy przez studzienki, progi zwalniające czy inne przeszkody. Gdybyśmy mieli mniejszy rozmiar felg, to auto mogłoby nas rozpieszczać komfortem, z jakiego słynie francuska marka. Podczas jazdy Peugeot 308 narzekałem na hamulce, po prostu mogłyby skuteczniej hamować. 



Zużycie paliwa
Nie będę ukrywał, że spodziewałem się spalania poniżej 7 l/100 km. Skoro dostajemy mały silnik, w dodatku mający tylko trzy cylindry, system Start&Stop i 6 przełożeń w skrzyni biegów, nic nie stoi na przeszkodzie uzyskać niskie spalanie, przynajmniej w teorii. W praktyce sprawa wygląda tak, że auto pali 7,6 l/100 km. To dużo, Auris z wolnossącym silnikiem 1.6 palił mi znacznie mniej i gdzie tu ekologia? Jaki sens ma stosowanie małych silników? Według producenta da się zejść do wartości 4,5 l/100 km. Mnie jak widać, nie udało się nawet zbliżyć do tego wyniku. 


Na koniec zajrzyjmy do bagażnika.
Kufer ma 398 litrów pojemności

Podsumowanie
Peugeot 308 to bardzo ładny kompakt, który niestety jeździ przeciętnie. Silnik jest dynamiczny, ale skrzynię biegów można zaliczyć do wad, biegi wchodzą niepewnie i z dużym oporem, nie do tego przyzwyczaja nas konkurencja. Doceniam design wnętrza, robi wrażenie, nawet po kilku latach. Jest prosto i elegancko. Nie można przyczepić się do wykończenia, jest wzorowo. Ceny Peugeot 308 zaczynają się od 68 tys zł, tak skonfigurowany egzemplarz to wydatek ok. 100 tys zł. To dużo. Dostajemy w zamian sporo wyposażenia, ale dalej nie mamy kamery cofania czy podgrzewanych foteli. Znalezienie idealnego kompakta nie będzie proste. Peugeot ma kilka wad, ale ma też swój pazur w postaci stylistyki i to on może sprawić, że wybierzesz właśnie ten model. Jeszcze jedno, o ile hatchback jest piękny, to wersja kombi do mnie nie trafia. 



Za udostępnienie samochodu do testu dziękuję Autoryzowanemu Dealerowi Peugeot AT Garage w Łodzi. 


Śledź mnie na Facebooku:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz